tirsdag den 6. august 2013

Hyldeblomstsaft.. Mmm..

Da hylden blomstrede i starten overtalte jeg en aften min kæreste til at køre ud for at lede efter det perfekte hyld-plukke-sted her i vores nye "hood".. Og det fandt vi.. Nøj hvor er der mange lækre steder heromkring.


 Vi plukkede MANGE skærme, da der i den opskrift jeg fik inspiration fra( blomsterhaven.dk) stod at der skulle bruges mellem 40 og 50!! 



 Vi klippede alle stænglerne af så tæt på blomsterhoverderne som vi kunne, for at undgå bitterhed.


 Jeg kogte 1 kg. sukker og 2 liter vand, da al sukker var opløs hældte jeg blomsterne i gryden sammen med 3 økologiske citroner i skiver og slukkede for blusset.
Da blandingen var kølet ned blev den stillet på køl i 4 dage, hvor jeg hver dag var nede og røre i den.


 Da de 4 dag var gået sigtede jeg den gennem et viskestykke.



 Så blev det hældt på halvliters plastikflasker, en blev stillet i køleskabet(den der skulle drikkes med det samme), resten kom i fryseren. Man kan også vælge at putte dem på patentflasker der er skoldet og skyllet i atamon


Og her er lige et billede fra terrassen, hvor jeg har puttet et par nedfrosne jordbær i sammen med isterninger. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar