fredag den 21. november 2014

Spicy Kylling m. rodfrugter i ovnen

Jeg har været med i en konkurrence på en facebook-side, hvor vi i denne omgang fik 4 ingredienser der skulle være med i opskriften. 

De ingredienser var: Fjerkræ, kartofler, selleri og fløde. 

Mit bud i konkurrencen var denne helstegte kylling med stegte rodfrugter og champignonsauce.




1000 – 1200 g. Kylling
80 g. Smør
1 tsk. Tørret Oregano
1 tsk. Tørret Timian
1 tsk. Tørret Chili – Medium stærk
1 tsk. Røget Paprika
1 tsk. Grov Salt
½ tsk. Stødt Peber

1 Hønsebouillonterning
5 dl. Kogende Vand

800 g. Kartofler – før de er skrællede
½ Selleri
400 g. Gulerødder
3 spsk. Olivenolie
1-2 tsk. Grov salt

500 g. Champignon
1 lille Løg i tern
1 spsk. Olivenolie
1 dl. Piskefløde

Ovnen varmes til 180 grader (uden varmluft).
Smørret og krydderierne blandes. 50% kommes ind under skindet, 25% kommes ind i kyllingen og de sidste 25% kommes uden på kyllingen. Alle huller lukkes med kødnåle og kyllingen ligges i et ildfast fad med brystet opad. Bouillonterningen opløses i det kogende vand og ca. 1½ dl. hældes ved kyllingen inden den kommes i ovnen.
Efter 45 min. i ovnen tændes for varmluft og hvis vandet i fadet er ved at være forsvundet hældes mere ved.

Kartofler, gulerødder og selleri skrælles og skæres i grove stykker og koges i letsaltet vand i ca. 15 min. inden de vendes med olivenolien og kommes i et ildfast fad som stilles i bunden af ovnen.

Efter kyllingen har været i ovnen i ca. 1 time vendes kyllingen om og der hældes om nødvendig mere vand i fadet. Kyllingen skal steges med ryggen opad i ca. 30 min. før den igen vendes for at ligge med brystet op i den sidste halve time.

Champignonerne renses og brunes 1 tsk. olie i en tykbundet gryde sammen med et lille løg i tern. Fedt og vand fra kyllingen hældes i gryden og det hele koges ind ved middel varme. Efter ca. 5 minutter kommes 1 dl. Fløde i gryden og der skrues ned på lav varme mens kyllingen og kartoflerne færdiggøres.


Kyllingen tages ud og ligges til at hvile 5 min. på et skærebræt og ovnen skrues op på grill. Kartoflerne kommes op midt i ovnen de sidste 5-10 min. indtil kyllingen er klar til at servere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar